måndag 9 februari 2015

Australien

Uppdateringen här på bloggen kommer att bli lite oregelbunden några månader framöver. Jag är nämligen i Australien för att hälsa på en vän och resa runt lite. Så himla roligt! Jag vet inte hur mycket tillgång till internet eller tid att uppdatera bloggen jag kommer ha så vi hörs när vi hörs helt enkelt.

För att hålla det här inlägget lite bokrelaterat tänkte jag passa på att tipsa om några bra ungdomsböcker om Australien som jag tänkt på inför resan. Förutom att läsa guideböcker så kan skönlitteratur vara ett sätt att lära känna ett land.

On the Jellicoe Road av Melina Marchetta
En nutida YA-klassiker som nog ingen missat som har ett intresse för ungdomslitteratur. Välskriven i många lager.

En varm vinter av Christina Wahldén
Alex är olycklig och bestämmer sig för att ta sina körkortspengar och dra till Australien. Vad som följer känns som ganska typisk svensk backpacker-upplevelse med arbete på en farm, surfing och förälskelser. Framförallt miljöbeskrivningarna är bra.

Världens ände av Ali Lewis
Trettonårige Dannys lever ett hårt liv på en farm i norra Australien. Hans storebror Jonny dog i en olycka förra året men ingen pratar om det och hans syster är gravid men vägrar berätta vem som är pappa till barnet. Familjens liv i det torra heta klimatet ligger så långt ifrån vår vardag och väcker många funderingar. Rasismen mot aboriginer frodas och ingen ifrågasätter det som bara är. Intressant framförallt för att Dannys starka berättarröst känns så verklig, full med detaljer kring livet på gården och färgsprakande slang.

I morgon när kriget kom-serien av John Marsden
Det är nog tio år sedan jag läste den här, så vet inte om den håller än. Men när det begav sig var den väldigt drabbande. Ellie och ett gäng kompisar åker och campar i bushen. När de återvänder upptäcker de att Australien blivit invaderat och att deras familjer tagits till fånga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar