söndag 1 mars 2015

He died with a felafel in his hand av John Birmingham

En samling mer eller mindre osannolika anekdoter om livet i share houses. Nästan alla unga australiensare bor tillsammans i hyrda hus och min vän lånade mig den här boken för att visa hur det kan gå till. He died with a felafel in his hand utspelar sig under sent 80-tal och tidigt 90-tal bland hus i Brisbane, Sydney och Melbourne. 

Hippies, gothare, yuppies, druggies och allmänt konstiga personer lever tillsammans och i de flesta fall verkar det inte funka alls. Sex, droger och bråk om vems tur det är att diska ur stekpannan är en explosiv kombination, som gjord för att allt ska gå åt skogen. Jag blir utmattad bara av att läsa om det, men uppskattar inblicken i ett annat sätt att bo.

Det är lite Trainspotting-feeling över boken, samma hiskeliga roliga ton och droghistorier. Mycket australiensisk slang som jag aldrig hört förut, men ofta förstår man ändå på grund av kontexten. All slang gör också att jag inte hade velat läsa He died with a felafel in his hand på svenska. Slang är svårt att översatta bra och i det här fallet är det en viktig del av boken. 

Boken läses bäst i små doser, annars flyter alla anekdoter samman. Varje kapitel har ett löst tema vilket gör det lite lättare att skilja på historierna. Birmingham berättar de flesta av anekdoterna själv, men låter också sina vänner komma till tals. Det är som att sitta på en fest och höra gästerna försöka överträffa varandra med historier - ju galnare desto bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar