söndag 1 mars 2015

Bokbloggsjerka 27 feb - 2 mars

I den här veckans jerka undrar Annika: Om du har läst en bokserie som du slutade tycka om under resans gång och varför? Om du inte läser serier kan du väl i stället berätta om vilken bok som har haft det perfekta slutet (utan att lämna ut för många detaljer förstås).

Den första serie jag kommer att tänkte på är Robert Jordans fantasyepos Wheel of time. En mastodont på 14 engelska tegelstenar (och dubbelt så många på svenska, även om förlaget valde att inte översätta de sista böckerna). Författaren dog tyvärr innan serien var avslutad men hade lämnat tillräckligt med anteckningar för att Brandon Sanderson skulle kunna avsluta den.

Det framförallt mittenböckerna led av var att det hände för lite. Alla karaktärer som varit tillsammans i de första böckerna skildes åt och berättelsen drevs framåt nästan olidligt långsamt för att alla skulle få en chans att synas. Slutet blev också ett antiklimax. Ondskan hade byggts upp så mycket men när slutstriden kom kändes den inte lika farlig som hotet om den. Precis som att filmer med monster man inte får se alltid är otäckare i fantasin än monster som man får se.

6 kommentarer:

  1. Den serien skulle jag nog vilja läsa, men det låter jobbigt med de där mittenböckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa första boken och fortsätt om du älskar den. Det tar sig trots allt mot slutet igen.

      Radera
  2. En hel serie med tegelstenar! Ingenting för mig, det var en av orsakerna till att jag tröttnade på Gabaldons serie.

    SvaraRadera
  3. Den serien började jag läsa, men de enorma antalet böcker på svenska avskräckte mig. Får se om jag tar tag i den igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår varför, det är hiskeligt många böcker. Men jag har så svårt att sluta med en serie när jag väl börjat på den.

      Radera