torsdag 8 januari 2015

Bokåret 2014

Då var det dags för första blogginlägget. Lite svårt är det allt att veta hur jag ska börja, men det får bli en mjukstart med en lätt modifierad årslista hittad hos Bokugglan. En slags sammanfattning av vad jag läste under 2014 helt enkelt.

Böcker 2014

1. Bästa bok du läste 2014?
Kanske Det handlar om dig av Amanda Svensson. 

2. Böcker som du hade höga förväntningar för, men som inte alls föll i din smak?
Himmelstrand av John Ajvide-Lindqvist. Brukar älska allt han skriver men inte den här. Jag förstår vad han ville åstadkomma och kan beundra hantverket, men tyckte ändå inte om det.

3. Bästa bokserie du kom över 2014?
Legend-triologin av Marie Lu. Den höll hela vägen.

4. Nya favoritförfattare du upptäckte 2014?
Peter James. Påminner lite om Terry Pratchett och Jasper Fforde i stilen. Humoristisk urban fantasy helt enkelt. Chimamanda Ngozi Adichie. Americanah tog andan ur mig.

5. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?
Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma. Jag brukar inte läsa faktaböcker men föll pladask för denna. Stort plus för formgivningen av den illustrerade utgåvan.

6. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2014?
Night film av Marisha Pessl. Det var så svårt att släcka lampan i tid på kvällarna när jag läste den i somras för jag ville bara veta hur det skulle gå.

7. Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?
Harry Potter. Alltid.

8. Favoritomslag av en bok du läste 2014?

Det delas av Fyren mellan haven av M.L. Stedman och Livbåten av Charlotte Rogan. Min svaghet för hav och fyrar och sjömansestetik märks visst.











9. Mest minnesvärda karaktär 2014?
En i David Levithans Jag, en. Fram för fler normbrytande karktärer 2k15. 

10. Den mest vackert skrivna bok du läst 2014?
Har svårt att komma på någon. We were liars av E. Lockhart var poetisk och fin har jag för mig.

11. Den bok som har haft störst betydelse för dig 2014?
Kunskapens frukt av Liv Strömqvist och Kvinnor ritar bara serier om mens (antologi). Så befirande att det pratades mycket om mens och "det som brukar kallas för det kvinnliga könsorganet" förra året och de här seriealbumen var starka exempel på det.

12. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2014 att läsa?
Dash & Lily's book of Dares av Rachel Cohn och David Levithan. Den perfekt fluffiga julhistorien, särskilt om man gillar böcker. Hur drömmigt vore det inte att hitta en anteckningsbok med utmaningar från någon som kan bli ens själsfrände i sin lokala bokhandel? Kommer nog läsa om varje jul framöver.

13. Favoritbok du läste under 2014 av en författare du har läst andra böcker av?
Dodger av Terry Pratchett. Utspelar sig inte i hans vanliga Skivvärlds-universum utan var mer en parodi på Dickens London. Fnissade som vanligt högt under läsningen.

Ser framåt...

1. En bok du inte läste 2014 som kommer att bli prioriterad under 2015?
The Blade Itself av Joe Abercrombie. Jag vill komma igång och läsa lite mer fantasy igen och det är en författare som flera vänner och bekanta har rekommenderat. Den står i bokhyllan och bara väntar på att få bli läst.

2. Bok som du ser fram emot 2015?
Som om jag vore fantastisk av Sofia Nordin.

3. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2015?
Starta den här bloggen och hålla den någorlunda regelbundet uppdaterad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar